De forskellige dæmpertyper adskiller sig fra hinanden i materiale og facon. Brugen af dæmpere gør det muligt at variere instrumentets klang og lydstyrke i et enormt omfang. Længst nede på siden finder du en beskrivelse af de forskellige dæmpertyper og hvad de ofte bruges til.

Nanodæmper der kan bruges til wah-wah mutes, som nøglering. Eller til at sætte på sit mundstykke. 

Best Brass Warm Up Nanodæmper trompet

220,00

Denis Wick spidsdæmper til valdhorn. Model DW5524

415,00

Denis Wick Stopping Valdhorn model DW5525 i aluminium.

425,00

Øvedæmper til valdhorn. DW5530

450,00
610,00

Voigt øvedæmper valdhorn. Kvalitetsprodukt fra tyske Voigt Brass. Fremstillet i 3-dobbelt vævet fibermateriale.

625,00

Jo-Ral spidsdæmper i aluminium til valdhorn. 

Jo-Ral Straight Mute valdhorn Alu FR-1A

799,00

Denis Wick spidsdæmper i træ til valdhorn. Model DW5554

800,00

Jo-Ral spidsdæmper i aluminium med kobberbund. 

Jo-Ral Straight Mute valdhorn alu/kobber FR-AC

867,00

Yamaha STX 02 Silent Brass Personal Studio forforstærker til alle Yamaha Silent Brass dæmpere.
Batterier ikke inkluderet.

899,00

Yamaha PM3X 02 Silent Brass Valdhorn.

Kun dæmper uden Personal Studio.

1.295,00

Fremragende spidsdæmper til valdhorn i birketræ model SYLVA.

1.350,00

Valdhorn Dæmper og Personal Studio Yamaha Silent Brass SB3X

1.699,00

Straight mute også kaldet spidsdæmper giver instrumentet en lysere og mere nasal klang. Den bruges især i orkestersammenhæng både i klassisk musik og brassband.

Cup dæmperen bruges især i jazz. Den er egentlig en straight mute med en skål, som nogle gange kan tages af. Skålen gør at lyden bliver lidt mere blød og rund end med en straight mute.

Stop mutes er et alternativ til den traditionelle brug af hånden ved ændring af tonen. Man slipper altså for at udsætte sin hånd for de abstrakte former den bliver tvunget til ved brug af håndteknikken.   

 

Øvedæmperen er et praktisk redskab til lydløs øvning. En øvedæmper har samme form som en straight mute/ spidsdæmper, men har tætsluttende kork hele vejen rundt, så luften tvinges ind i dæmperen. Dette giver en større modstand i instrumentet, hvilket kan påvirke intonationen lidt, men også være en hjælp til at opnå en større tone, når der spilles uden dæmper.