Selmer Mark VI Tenorsaxofon (1974) #222239

Selmers legendariske model Mark VI

Niveau: Professionel
Årgang: ca. 1974
Serienr. 222239

Selmer Mark VI Tenorsaxofon #222239

55.000,00
Varebeskrivelse

Selmer Mark VI Tenorsaxofon (1974) #222239

Denne flotte Mark VI tenorsaxofon har Micah haft med på studietur til Henri Selmer i Paris, hvor han har hovedrepareret den efter alle kunstens regler. Kroppen er blevet rettet op og mekanikken loddet fast påny på visse steder (se billeder). Lakken er især slidt på halsen og kontaktpunkterne på krop og klangstykke, men udover det er saxofonen i super mekanisk stand med helt nye puder, kork og filt. 

Der medfølger et Selmer etui af ældre dato, men ikke noget mundstykke og ligatur. 

Modellen er en af Selmers mest populære og efterspurgte blandt professionelle saxofonister og samlere verden over. Mark VI saxofonerne produceredes fra 1954 til 1981, tenor og altsaxofoner dog kun til 1974, hvor modellen blev erstattet af Mark VII. Sopranino, sopran, baryton og bassaxofoner i modellen MK VI produceredes helt frem til 1981.

Saxofondelene blev produceret i Frankrig og distribueret ud til de forskellige markeder (England/Canada, Frankrig og USA) for at blive sat sammen til færdige instrumenter. Graveringen på den enkelte saxofons klangstykke, indikerer hvilket land de er endeligt samlet i.

Kendetegn

Fransk Mark VI: Graveringen forestiller tit en sommerfugl ofte med indslag af blomstermønstre og motivet fortsætter tit ned over bundbuen. Nogle franske Mark VI’ere har ingen gravering ud over Selmer mærket. De franske Mark VI’ere har ofte forniklet eller forsølvet mekanik og lakeret krop.

Engelsk/Canadisk Mark VI: Her ses ofte en symmetrisk medaljon indgraveret på forsiden af klangstykket og et mønster inspireret af skaldyret ”Nautilus” på siden. 

Amerikansk Mark VI: Har ofte blomstermønstre indgraveret og kun de tidligste modeller helt ned over bundbuen.

Udviklingen i designet

Tidlige eksemplarer har en mørkere lyd og senere typisk en lysere. Boringen (Bore Taper), bundbuen, halsen og nogle mekaniske detaljer blev re-designet under hele produktionsperioden, men Selmer har ikke logført ændringerne. Buens længde blev forlænget på altsaxerne med serienumre 85000 og frem, for at forbedre intonationen. Senere gik man tilbage til den kortere bue og eksperimenterede i stedet for med at pålodde baffles i buen for at løse intonationsproblemerne. På tenorsaxofonerne ændrede man designet af halsen tre gange i løbet af 1950’erne og 1960’erne og igen en gang i 1970’erne. 

Er der forskel på Mark VI og Mark VI?

I løbet af produktionsperioden blev Mark VI’eren mere og mere populær og derfor sattes produktionen op. Dette har muligvis medført en ændring i produktionen, som kan have indflydelse på at de femcifrede serienumre i dag er lidt mere efterspurgte end de senere sekscifrede serienumre.
Der florerer mange historier om Mark VI saxofoner. Blandt mange historien om, at i den periode hvor der produceredes flest Mark VI saxofoner, blev instrumenterne inddelt i kvalitetskategorier, inden de blev sendt ud på markedet.
Fra vores side af disken, er det altid en fornøjelse at opleve diversiteten af saxofonisters valg af ”den bedste saxofon”. Det er sjældent det samme instrument som enten bliver valgt fra eller til, da både klang og fornemmelse ikke er den samme fra musiker til musiker.

 

Forslag til dig
Passer sammen med
Andre købte også
Anmeldelser

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse:
Besøg os i København

Besøg vores forretning, der siden 1796 har ligget i hjertet af København.

Mandag til fredag: 10:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 14:00
Søndag: Lukket

Anmeldelser
spacer